Checklista när du ringer på bil
Använd den interaktiva checklistan under samtalet. Allt du skriver sparas lokalt i din webbläsare (på denna enhet). Avsluta med Exportera PDF för att skriva ut en snygg sammanställning av den begagnade bilen, som du kan spara och jämföra med andra objekt.
Annons & grunddata
Frågor att ställa
Extra kontroller (valfritt)
Sammanfattning
Risknivå
–
–
Begärt pris
–
–
Märke/Modell
–
–
Regnr
–
–
| Fråga | Svar | Notering |
|---|
Tips: Kontrollera fordonet med registreringsnumret hos Transportstyrelsen innan du åker och tittar.
Hur vi räknar ut risknivån
Varje riskfaktor ger poäng. Poängen summeras (max 100) och klassas som Låg (0–24), Medel (25–49) eller Hög (50–100). Okända uppgifter ger ofta en liten konservativ poäng tills de kan bekräftas.
Ursprung
- Importerad+15
- Ursprung okänt+5
Defekter
- Defekter angivna+20
- Oklart om defekter+5
Miltal (högsta uppnådda brytpunkt)
- > 200 000 km+20
- > 150 000 km+15
- > 100 000 km+10
- > 60 000 km+5
Antal ägare (högsta uppnådda brytpunkt)
- ≥ 6 ägare+20
- ≥ 4 ägare+10
- ≥ 2 ägare+5
Servicebok
- Saknas+20
- Delvis/ofullständig+10
- Okänt+5
Krock/lack
- Krockad/omlackad+15
- Oklar historik+5
Drivning (kamrem/kedja)
- Kamrem: gammal/oklart byte* +15
- Rem/kedja okänt+10
* T.ex. byte för ≥ 6 år sedan, ≥ 100 000 km eller saknar uppgift.
Dokumentation & ID
- Kvitton/handlingar saknas+5
- (Privat) ID ej kontrollerat+10
Flaggor: I sammanfattningen visas korta flaggor (t.ex. “Importerad”, “Högt miltal”, “Ingen servicebok”)
som förklarar varför poängen ser ut som den gör.
Observera: Poängen är en förenklad riskindikator – inte ett substitut för fysisk genomgång,
fordonshistorik och provkörning. Använd den som ett beslutsstöd tillsammans med dina egna kontroller.
