Checklista
En systematisk kontroll enligt en enkel checklista hjälper dig att sålla bort dåliga exemplar när du letar begagnad bil.
Den här kontrollen syftar till att sålla ut icke önskvärda bilar, men kan inte tillåtas bli avgörande. Även en van biltestare eller -tekniker kan begå misstag eftersom en bil är tekniskt mycket komplicerad. För att kunna göra en grundlig undersökning krävs dessutom verktyg, testinstrument och en billyft.
Din egen checklista
Här nedan följer en checklista där du kan pricka av viktigare delar som du bör undersöka innan du provkör. Men kom ihåg att din egen kontroll är till för att skilja ut de uppenbart dåliga bilama. Om du känner dig osäker på bilar, försök då få med dig en god vän eller bekant - två ser mer än en.
Karosseri
Undersök karosseriet genom att titta på det här:· Trösklarna. Ibland fusklagas rostskador med plast. Det kan du kolla genom att använda en magnet. Magneten biter bara på stål. På de flesta bilar tillhör trösklarna bilens bärande delar. Om det finns rostskador där, är det risk för att bilen inte godkänts vid en besiktning hos Bilprovningen. Om trösklarna är rostiga eller reparerade med plast eller nitar ska du se upp.
· Golvet. Lyft på mattorna. Rostangrepp invändigt kan tyda på att vatten läcker in i bilen. För det mesta är det mycket svårt att hitta läckan. Fortsatt läckage innebär fortsatta rostangrepp, mögliga mattor och dålig lukt. Avstå från köp om du inte får ett mycket bra pris och är beredd på att stå ut med obehaget. Glöm inte att lyfta på mattan också i bagageutrymmet! Lyft också på reservhjulet! Under det kan det också finnas rost. När du ändå har reservhjulet framme, kontrollera däckets mönsterdjup. Bilprovningen föreskriver minst 1,6 millimeter. Kontrollera också om reservhjulet är av samma typ och att däcket har samma dimension som de hjul som sitter på bilen. Verktyg för hjulbyte och domkraft ska också finnas.
· Skärmarna, dörrarna och under fönstren. Använd magneten för att avslöja fuskreparationer. Verkar bilen vara omlackerad? Det kan du för det mesta se om du tittar på listerna vid fönster och efter bilens sidor. Om det finns färg på dessa (ofta smala strimmor) kan du utgå från att den är omlackerad. Fråga alltid varför och ta reda på vem som gjort det. En omlackerad bil kan se mycket bra ut vid köpet, men om jobbet inte är fackmässigt utfört kan den se ut som en skrothög efter bara några veckor.
Invändigt
· Inuti bilen bör du titta på taket efter revor och hål, på instrumentpanelen om den är sprucken eller trasig och om alla instrument finns.· Finns det överdragsklädsel, titta under den. Klädseln kan ha blivit påsatt för att dölja skador eller smutsig originalklädsel.
· Är textilmattoma smutsiga eller mögliga? Om inte bilen är välvårdad inuti ska du vara på din vakt. Det kan tyda på att den är dåligt underhållen även i andra avseenden.
Motorrummet
· Oljigt och smutsigt? Det kan tyda på bristande underhåll. Se upp!· Titta på batteriet. Oxiderade poler? Läckage?
· Verkar det som om kylare eller kylarslangar läcker vatten? Titta i kylaren alternativt kylarens expansionskärl. Verkar vattnet någorlunda rent?
· Dra upp oljestickan. Verkar oljan ren, eller är den svart eller grå?
Däcken
. Mönsterdjupet bör vara minst 3 millimeter på det mest slitna stället. Mindre än 1,6 millimeter godkänns inte vid besiktning hos Bilprovningen.· Om bilen har vinterdäck, kolla att även sommardäck följer med vid köpet.
· Finns det skador på fälgar eller däck? · Är däcken snett slitna?