Autosale bilforum - Diskutera styling, tuning, bilvård, bilmek, däck, fälg mm.
Autosale bilforum - Diskutera styling, tuning, bilvård, bilmek, däck, fälg mm.
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
 Alla forum
 Autosale Forum
 Bilvård & Mekartips
 Sport-Öppna luftfilter

OBS!: Du måste vara registrerad för att svara på ett inlägg.
För att registrera dig, klicka här. Registrering är GRATIS!

Skärmstorlek:
Användarnamn:
Lösenord:
Format Mode:
Format: FetkursivUnderstrukenGenomstruken VänsterjusteradCentreradHögerjusterad Horisontell Linje Infoga länkInfoga e-post Infoga kodInfoga citatInfoga lista
   
Meddelande:

* HTML är AV
* Forumkod är PÅ
Smilies
Leende [:)] Stort leende [:D] Cool [8D] Rodna [:I]
Tunga [:P] Ond [}:)] Blinka [;)] Clown [:o)]
Blåöga [B)] Eight Ball [8] Bister [:(] Blyg [8)]
Chockerad [:0] Arg [:(!] Död [xx(] Sömnig [|)]
Pussar [:X] Gilla [^] Ogilla [V] Fråga [?]

   
   

Ä M N E S      G R A N S K N I N G
Stavros Postad - 17 nov 2006 : 22:15:50
Omtvistat ämne och jag tänkte skriva lite om det:
Vi börjar med lite olika benämningar som kan ställa till det för den "bytsugna":

• Sportluftfilter, ersätter originalfiltret och monteras alltså i befintlig luftbox.
• Öppet filter eller direct air kit, original luftfilterbox demonteras och ersätts av ett filter som "får andas i det fria". Finns ofta modellanpassade men vid lite ovanligare/äldre bilmodeller kan det behövas snickras adapter för att kunna montera ett universalfilter.
• Cold air intake, samma sak som ett öppet filter men ofta med en annan filterplacering i en svalare miljö t.e.x bakom ett luftintag i frontspoilern.Vilket filter man väljer beror på effektuttag och den platsen man har, men de finns i en mängd olika storlekar och utseenden.

Vilket filter skall jag köpa?
Marknaden är ENORM men de kända märken är "ett säkrare val" beträffande kvalité.Billiga filter av fräsig modell är ofta producerade för att vara snygga, något renhetsdokumentation/flödestester finns sällan...Har du inte kunskaper i att bygga passande rör eller adapter för ett universalfilter kan det var lämpligare att försöka hitta ett färdigt "kitt" eller ett sportluftfilter till just din bilmodell.

Luftfiltrets uppgift: En motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut.Denna luften är inte alltid ren, fordon sliter på vägen och det bildas "vägdamm" (små asfaltspartiklar), vinden för med sig damm från åkrar osv.För att få livslängd och driftsäkerhet på motorn gäller det att denna luften renas innan den används utav motorn.Har man turbo är filtret dessutom en av de avgörande faktorerna på turbons livslängd då smutsig luft ger skador på turbons kompressorhjul.Även små partiklar kan göra skada när de träffar kompressorhjulet i hög hastighet och hög hastighet har vi, ett vanligt vartal på en turbo kan vara 3000 varv i sekunden.Då uppstår detta:
Fenomenet kallas erosion och kan liknas vid blästring, en ”blästrad” kompressor har ingen bra verkningsgrad och med lite större skador får så småningom obalans och ett turbohaveri är bara en tidsfråga.Vart tar luften vägen sedan då…jo vidare in i motorn såklart.Även där kan smutsig luft göra skada, partiklarna i luften är ”fin-fint” slipmedel för ventilstyrningar, kolvar, kolvringar och cylindrar.Även små partiklar gör skada bara de är tillräckligt många.....

Att rena luften: För att sortera bort smutsen i luften används ofta ett filtermaterial i papper, billigt att tillverka och bra reningsgrad.
Filtret bygger på att göra en laburint för luften att ta sig igenom där smutsen skall fastna i laburintens ”hål” men luften skall fortsätta.Hur bra filtret filtrerar avgörs alltså på hur avancerad laburinten är.För att öka luftflödet genom ett filter finns det 2 vägar att gå.
1.Större filteryta.
2.”Öpppnare” filter.Alternativ nummer 1 bygger alltså på att skaffa ett större filter så den luft som motorn vill ha kan delas ut på en större yta.
Alternativ nummer 2 bygger istället på att göra filtret öppnare genom att göra laburinten ”enklare” mer genomsläpplig för luften.Nackdelen att göra laburinten enklare är ju att smutsen oxo har lättare att ta sig igenom……Denna varianten gäller för sportfilter och öppna filter där man även använder klibbig olja för att binda de finaste partiklarna.

Bilden är taget från insidan av ett öppet filter som är kört ca 1000mil och sedan är rengjort men inte inoljat.Här ser man rätt tydligt de ljusa områdena som är hål i filtermaterialet, de största i storlek med en knappnål.Oljan som sprutas på kommer att täcka hålen OM man lägger på oljan rätt och OM oljan sedan stannar kvar….Det är inte helt ovanligt att filteroljan följer med i luftströmmen och fastnar i luftmassemätaren som inte kommer gilla läget.

Hur gör man då om man vill vara snäll mot sin motor men ge den mer luft?
Enklaste och billigaste sättet är att öppna upp burken som filtret ligger i. Ofta är dessa burkar designade till originaleffekten samt att dämpa insugsljudet (för det är långt ifrån alla som vill ha sugljud när man gasar och pysljud när man släpper gasen och avlastningsventilen öppnar om man nu har turbo).Att dämpa ljudet görs ofta med ”snirkliga” rör med klen diameter och dessa bromsar när det skall plockas effekt och motorn behöver mer luft.Demoterar man röret och ersätter det med ett annat i grövre diameter hjälper man motorn att andas bättre.Tillåter konstruktionen kan man också borra ett par hål i originalburken för att andningen skall bli bra , ljudupplevelsen (om man nu gillar det)få man på köpet. Det är dock viktigt att se till att burken inte suger varm luft.
En annan variant är ju att öka storleken på filtret.Det finns filter som är betydligt större än originalet men i liknande material, alltså det renar luften bra men flödar mycket luft.

Sammanfattning
Folk får gärna köra sport/öppna filter MEN jag tycker de skall vara medvetna om att de inte renar lika bra och vad konsekvenserna av detta kan bli.Det kan funka hela bilen livslängd då motorn tål endel skit, frågan är bara hur mycket och under hur lång tid, jag har ingen aning…..

Mvh Stavros



Om ni vill kommentera så maila: stavrosp_87@hotmail.com







Autosale bilforum - Diskutera styling, tuning, bilvård, bilmek, däck, fälg mm. © 2002-2015 Autosale.se Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000